Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2016


Γεράσιμος Κουζέλης: Να δώσουμε αξία στην τεχνική εκπαίδευση

Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 1 Ιανουάριος, 2016  | Στην Κατηγορία: Εκπαίδευση

Συνέντευξη στη Μίνα Κωστοπούλου - Κυριακάτικη Αυγή

 * Θα δούμε αλλαγές στα προγράμματα σπουδών;

Ένα εκ των βασικών ζητημάτων που έχουν τεθεί αφορά τα προγράμματα των μεταπτυχιακών σπουδών, ίσως και την ενοποίηση κάποιων τμημάτων. Υπάρχει μια λογική εξορθολογισμού της διάχυσης ειδικοτήτων στα μεταπτυχιακά προγράμματα. Ένας ακόμη κοινός προβληματισμός αφορά στην αλλαγή διεθνώς σήμερα του τι σημαίνει γνώση και ποιοι είναι οι τρόποι οικειοποίησής της.

Εδώ εντάσσεται και το ζήτημα της ενίσχυσης της ερευνητικής διάστασης των πανεπιστημιακών σπουδών, δηλαδή η σύνδεση έρευνας και διδασκαλίας. Στα σχολεία τώρα, πολλά μένουν να γίνουν, και κυρίως στο επίπεδο αυτού που λέμε τεχνική εκπαίδευση. Εδώ βλέπει κανείς πολλές ειδικότητες που δεν έχουν νόημα ύπαρξης.



* Να περιμένουμε και ριζοσπαστικές αλλαγές, όπως κατάργηση της προσευχής;

Γνώμη μου είναι πως έχει έρθει ο καιρός να συμβεί. Πρέπει να υπάρξουν αλλαγές στη συνολικότερη οργάνωση της εκπαιδευτικής δομής. Το ζήτημα δεν είναι μόνο ένα πιο σύγχρονο σχολείο, αλλά και ένα πιο δημοκρατικό.



* Είστε σύμφωνος με τη δεκατετράχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση;

Ναι, αρκεί να μην βρεθούμε στη θέση να αντιμετωπίσουμε το Νηπιαγωγείο ως σχολείο και από μικρή ηλικία τα παιδιά να μπαίνουν στην αντίστοιχη πειθαρχία. Το πιο κομβικό είναι το πώς θα μπούμε στη διαδικασία να επεξεργαστούμε τι γίνεται από το Γυμνάσιο και μετά. Εδώ τίθεται και το ζήτημα της μαθητείας, που βρίσκεται και στην ατζέντα των θεσμών. Πρόκειται για ένα ταξικά κρίσιμο θέμα. Χρειάζεται να δώσουμε στην τεχνική εκπαίδευση αξία αίροντας την απαξίωση που την περιβάλλει.



* Για τη μαθητεία η ατζέντα του ΟΟΣΑ πάντως είναι κάθετη...

Οι προτάσεις του ΟΟΣΑ διαπνέονται από μια νεοφιλελεύθερη λογική, στην κατεύθυνση της αντιδημοκρατικής οργάνωσης της εκπαίδευσης. Δεν πρέπει εξαρχής να δεσμευτούμε και να εγκαταλείψουμε τις αξιώσεις και τις θέσεις μας ενόψει αυτού του δεσμευτικού πλαισίου. Ο ΟΟΣΑ επιμένει σε ένα συγκεκριμένο μοντέλο μαθητείας. Εμείς μπορούμε και πρέπει να την αναδιαμορφώσουμε με προοδευτικά, φιλεργατικά πρόσημα, ώστε η τεχνική εκπαίδευση να αποκτήσει ουσιαστικότερο ρόλο.



* Ο Γεράσιμος Κουζέλης είναι πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου